هجرت حضرت معصومه(س)؛ حرکتی زینبی برای انتقال اندیشه امام به جامعه

حرکت حضرت معصومه(س) حرکتی زینبی و در امتداد شبهه برافکنی دشمنان و تفسیر خالص حرکت امام رضا(ع) و با کنشگری فرهنگی به دنبال انتقال اندیشه امام بودند.

حجت الاسلام اسماعیل چراغی کوتیانی، استاد حوزه و دانشگاه طی یادداشتی که در اختیار ایکنای قم قرار داده است، نوشت: یکی از مهمترین موضوعات در خصوص زندگی حضرت معصومه(س) جریان هجرت ایشان است، دو رویکرد به علت هجرت این بانوی بزرگوار از مدینه تا قم قابل تصور است که هر کدام از این دو رویکرد امتداد اجتماعی متفاوتی دارد.

در یک رویکرد هجرت ایشان بازتاب یک رابطه عاطفی بین یک خواهر و برادر بوده است، خواهری که مثل همه خواهران دیگر، کانون احساس و عاطفه می باشد و در فراق برادر عنان از کف داده و پای در راهی می گذارد که هر چند دور و دراز و سخت است، اما منتهی به دیدار برادر و رفع دلتنگی های او می شود که در این رویکرد، مبنای حرکت حضرت معصومه (س) یک انگیزه عاطفی و مبتنی بر امری فطری و طبیعی است.

رویکرد دوم علل هجرت ایشان این است که هجرت این بانو نه صرفا از سر دلتنگی و عواطف طبیعی بلکه اصالتا یک حرکت سیاسی و فرهنگی است که فهم این رویکرد در گروه شناخت وضعیت سیاسی و فرهنگی آن دوره می.باشد.

هجرت؛ انتخاب هوشمندانه حضرت معصومه(س) برای روشنگری

از لحاظ وضعیت سیاسی، مامون با انتخاب امام رضا(ع) به عنوان ولیعهد، از سویی به دنبال مشروعیت بخشی به حاکمیت طاغوتی خود و از سوی دیگر و توامان به دنبال تخریب شخصیت مردمی و معنوی امام رضا(ع) است، سفر امام رضا(ع) به مرو و نیز پذیرش ولایت عهدی، وضعیتی اجباری داشته است اما رسانه هژمنویک، تحریف گر و دروغ پرداز مامون اجازه نمی دهد که مردم به این حقیقت دست یابد که در این مسیر باید کسی روشنگری می کرد، آن هم کسی که از عمق وجود، امام و حرکت ایشان را می شناسد.

هجرت این بانوی بزرگوار از سویی ایجاد سوال در ذهن جامعه نسبت به هدف حرکت ایشان و در مرحله بعدی مسیر این سفر بهترین فرصت برای روشنگری نسبت به رفتار ریاکارانه دستگاه خلافت عباسی بود، گذر از شهرها و سخن گفتن با مردم در آن دوره ظلم و بیداد و اختناق، انتخابی هوشمندانه محسوب می شود.

وی با بیان اینکه این هجرت از منظر فرهنگی کارکردها و اهداف مهمی داشت، افزود: در آن زمان به مدد تساهل برنامه ریزی شده ای که حکومت عباسی ایجاد کرده بود، گروه های انحرافی به آسانی به تولید و انتشار ایده های خود می پرداختند و گروه هایی چون واقفیه، اسماعلیه و غیره که جریان بدلی و تحریف گر در تفسیر امامت و امتداد آن بودند، زنده و فعال اقدام می کردند و این می توانست در ذهنیت جامعه شیعی آن روز انحراف ایجاد کند و مردم را نسبت به جریان امامت دچار تحیر و تردید سازد که در این زمان حضرت معصومه(س) هجرت خویش را آغاز می کند و در این مسیر به روشنگری می پردازند.

مسیر حرکت امام رضا(ع) قدری با حضرت معصومه(س) متفاوت بوده است و جالب تر این که به نقلی مسیر حرکت حضرت معصومه(س) را خود امام رضا(ع) تعیین کرده بودند، علت این تفاوت این است که تلاش حاکمیت عباسی این بود تا آن جا که ممکن است امام رضا(ع) را از شهرها و سکونتگاه های شیعیان عبور ندهد زیرا این کار باعث می شد هم شیعیان با امام مواجه نشوند و شورش نکنند و هم این که شبهات فکری گروه های انحرافی توسط امام(ع) پاسخ داده نشود.

وی گفت: امام رضا(ع) هوشمندانه با دعوت حضرت معصومه(س) به مرو و تعیین مسیر برای ایشان، بستر را برای ایفای نقش فرهنگی و روشنگرانه حضرت معصومه(س) آماده کردند، به خصوص این که امام رضا(ع) از حضرت معصومه(س) درخواست می کنند از هر که گذر کردی به بحث و نظر علمی بپرداز، پس از این منظر حرکت حضرت معصومه(س) حرکتی سیاسی و در راستا و هماهنگ با حرکت امام رضا(ع) بود.

این شیوه هجرت پیش از این نیز توسط حضرت زینب(س) و امام سجاد(ع) تجربه شده بود، در حقیقت حرکت حضرت معصومه(س) حرکتی زینبی و در امتداد شبهه برافکنی دشمنان و تفسیر خالص حرکت امام رضا(ع) بود و این رویکرد بر خلاف رویکرد پیشین، بعد اجتماعی دارد.

حضرت معصومه(س) کنشگر فرهنگی برای انتقال اندیشه امام به جامعه

شخصیت حضرت معصومه(س) از این منظر فراتر از یک انسان عادی است، او صرفا یک خواهر نگران نیست بلکه او یک تحلیل گر سیاسی، کنشگر فرهنگی و پیام رسان و انتقال دهنده اندیشه امام به جامعه اسلامی است.

این بانوی بزرگ بیش از آن که تعینی احساسی داشته باشد، حضوری سیاسی و فرهنگی داشت، در این سطح حرکت ایشان در دفاع از ساحت قدسی امامت، با حرکت حضرت زهرا(س) در دفاع از ولایت امیرالمنین(ع) و دفاع حضرت زینب(س) از ولایت امام حسین(ع) قابل مقایسه است و این رویکرد واقعیت، جایگاه و ارزش وجودی حضرت معصومه(س) را ما آشکار می کند.

حرکت حضرت معصومه(س) و حضور ایشان در شهر قم زمینه ساز شکل گیری یک بستر فرهنگی مهم و تاثیرگذار برای انتقال فرهنگی بوده است، حضور  فقها و محدثان بزرگ شیعه در قم و بعدها شکل گیری حوزه علمیه قم در کنار مضجع شریف ایشان، یکی از مهمترین دستاوردهای فرهنگی هجرت حضرت معصومه(س) بود.

فهم این حقیقت وقتی میسر است که بدانیم طبق پیش بینی های پیشوایان دینی ما، علم و دانش ناب از قم به سراسر جهان منتقل خواهد شد، شکل.گیری حوزه علمیه قم در صد سال پیش از این و حضور عالمان و دانشمندان بزرگ شیعی در قم و رونق گرفتن بازار تولید علم ناب دینی در این شهر از پیامدهای هجرت هوشمندانه حضرت معصومه(س) بود.

حضور مزار منور ملاصدرا این شخصیت بزرگ جهان اسلام، هم الهام بخش علم و دانش و هم باز کننده گره های فروبسته مسائل علمی از ذهن اندیشمندان و فلاسفه بزرگ است، همان گونه که نقل می شود مسئله علمی اتحاد عاقل و معقول در کنار مزار شریف آن حضرت برایش حاصل شده است و خودش در این خصوص می نویسد که مسأله اتحاد عاقل و معقول از مشکل ترین مسایل فلسفی می باشد که تاکنون هیچ فیلسوف مسلمانی توفیق حل آن را پیدا نکرده است، من با توجه کامل به سوی خدای سبحان از او خواستم که مشکل برایم حل شود، دری از رحمت حق بر من گشوده شد و در این مورد معرفت جدیدی برایم حاصل شد، هنگام نوشتن این بحث من درقریه کهک قم بودم، از آنجا رهسپار قم شدم، به زیارت دختر موسی بن جعفر(س) رفتم و از آن حضرت در حل این مسأله یاری جستم و به برکت او در روز جمعه این مطلب بر من کشف شد.

سخن را با کلامی از استاد جوادی آملی در این خصوص به پایان می برم که فرمود: «اگر انسان کتابی و یا مطلب علمی را در شهری که از نظر آب و هوا و موقعیت اقلیمی از قم بهتر است.  بعد عین همان کتاب و یا مطلب را در جوار رحمت بارگاه حضرت فاطمه معصومه(س) در قم مطالعه کند، می بیند که برکات دیگری نصیب انسان شده و حقایق بالاتری برای انسان کشف می شود.»

انتهای پیام

نظرات

captcha